ΠΑΡΠΕΡΗΔΕΣ, ενίοτε ΜΟΥΣΙΚΟΙ και ΘΕΡΑΠΕΥΤΕΣ
Ήταν πάντα τόποι συγκέντρωσης. Πολλά νέα ξεκινούσαν το ταξίδι τους με τη συνοδεία τού ήχου των ψαλιδιών. Οι γραφικοί παρπέρηδες ( μπαρμπέρηδες κατ’ακρίβεια) πριν 70 και βάλε χρόνια είχαν τους δικούς τους κανόνες και τρόπους επικοινωνείας.
Στον πάγκο τους έβλεπες τα σύνεργα αραδιασμένα. Ψαλίδια, πούδρα, μερρέχες με κολώνια, το κουπί για τον αφρό, το κόκκινο πλαστικό για τον χρησιμοποιημένο αφρό, νιβέα, μηχανοκίνητες…μηχανές κουρέματος ( πρώτο νούμερο για να είμαστε καθαροί από…ψίρες και για να δυναμώσουν οι ρίζες), ξουράφια, το …λαδάκονο με το οποίο ακόνιζαν το ξουράφι, τασάκια, βούρτζες και πολλά άλλα. Α, ναι, και βδέλλες ζωντανές. Μάλιστα! Όταν ο πελάτης είχε υπέρταση ή πονοκέφαλο του έσχιζαν τα αυτιά στο κάτω μέρος με τη λεπίδα κι έβαζαν τις βδέλλες να κάνουν την αφαίμαξη!
Οι πολυθρόνες τους, που σήμερα αποτελούν είδος αντίκας, δέσποζαν του χώρου και ήταν στοιχείο σημαντικότητας, όπως οι τέσσερεις που είχε το κουρείο του ΤΥΡΙΜΟΥ. Τα ημερολόγια τοίχου και μερικές αφίσες και φωτογραφίες κινηματογράφου ολοκλήρωναν το σκηνικό.
Μερικά είχαν αυτοσχέδια συστήματα για να δροσίζουν τους πελάτες τα καλοκαίρια. Στο ταβάνι, πάνω από την καρέκλα του πελάτη, κρεμμόταν ένα ξύλο επενδυμένο με ρούχο, το οποίο στηριζόταν με γάντζους. Το ξύλο αυτό ήταν δεμένο με ένα σχοινί, το οποίο ένας βοηθόςτου παρπέρη έσπρωχνε μπροστά-πίσω , έτσι που δημιουργούσε ρεύμα αέρος και δρόσιζε κάπως το χώρο.
Οι πιο πολλοί έπαιζαν μουσικά όργανα. Κιθάρα, βιολί, μαντολίνο. Μαζεύονταν και άλλοι και τραγουδούσαν. Ο Λεωνίδας Πιερίδης μας αφηγήθηκε ότι συνήθως τις Κυριακές μαζεύονταν κι έκαναν αυτοσχέδιες ορχήστρες μέσα και μπροστά από κουρεία. Και ξεκινούσαν τραγουδώντας προς διάφορες περιοχές, όπου πολλές φορές τους περίμεναν για φαγητό.
Τετάρτη και Σάββατο δούλευαν μέχρι αργά το βράδυ για να ξυρίσουν . Έκαναν και κατ’ οίκον ξύρισμα. Μέχρι που κυκλοφόρησαν οι λεπίδες ατομικής χρήσης και δημιουργήθηκε η Εθνοφρουρά, οπότε αναγκαστικά ο κάθε νέος κυρίως της εποχής έπρεπε να ξυρίζεται μόνος του. Τα περισσότερα κουρεία ήταν κοντά σε σωματεία ( Σταυροδρόμι), σε εκκλησίες ( Αγ.Λάζαρος, Χρυσοπολίτισσα) ή σε πολυσύχναστες περιοχές ( παραλία και πλατεία Ερμού).
Ρωτώντας παλιούς Λαρνακείς καταγράψαμε αρκετούς παρπέρηδες, τα κουρεία των οποίων ακόμη λειτουργούν, από νεώτερους. Η περίοδος που λειτούργησε το καθένα μπορεί να είναι διαφορετική, γι αυτό θα δείτε στον ίδιο χώρο διαφορετικά ονόματα. Θα πρέπει να υπάρχουν κι άλλοι. Τους παραθέτομε χωρίς κριτήρια αρχαιότητας ή αναγνώρισης.
- Πέτρος και Αντωνής – Ζήνωνος Κιτιέως ( Κτήριο Βαλδασερίδη)
- Παναγιώτης Τυρίμος ( πατέρας Α νδρέα)-Κουρείο στην παραλία με 4 πολυθρόνες και στην πρόσοψη το γνωστό σήμα των αναγνωρισμένων κουρείων. Τώρα στην οδό Θερμοπυλών.
- Στασής ( Αναστάσης) Πιερίδης, τον έλεγαν ΑΨΕ-ΣΒΥΣΕ ( γρηγοράδα) , το κουρείο του ήταν στη Ζ.Κιτιέως , δίπλα από του Καπιτανή, κοντά στο σινεμά ΜΑΚΡΙΔΗ. Επαιζε μαντολίνο.
- Νίκος Γεωργίου, που είχε και καφενείο, στη Χρυσοπολίτισσα ( οδός Δ.Διανέλλου 91), τώρα στον κυκλικό κόμβο νέου Λιμανιού.
- Τοφής Χριστοφόρου «ΤΟ ΚΟΥΚΛΑΚΙ» (πατέρας του Γιόλη), πρώτα κάτω από το Δημαρχείο και μετά στην οδό Ευανθίας Πιερίδη ( τώρα περίπτερο).
- Ανδρέας Αδάμου, δίπλα στο Δημαρχείο.
- Αντωνάκης Μιχαήλ Κουδέλλας,πρώτα στη Καραολή-Δημητρίου, μετά στην οδό Αριστοτέλους.
- Λουκής Γιασεμίδης, πλατεία ΔΗΜΗΤΡΙΟΥ , (τώρα καταστήματα ΠΕΤΡΟΥΗ)- Διατηρούσε και βδέλλες για αφαίμαξη από τ αυτιά.
- Νικολής…., ΔΡΟΣΙΑ, Δίπλα από καφενείο ΠΟΥΛΛΟΥ
- Φίλιος Μηνά, ΔΡΟΣΙΑ, δίπλα από το καφενείο του ΠΟΥΛΛΟΥ
- Τάκης Δαλιάς, Σταυροδρόμι
- Αντωνάκης (Τώνης) , 1ης Απριλίου
- Αθανάσης Αγαμέμνωνος, είχε το κουρείο ΦΙΓΚΑΡΟ, πρώτα στο Σταυροδρόμι, μετά στη στοά Αγίου Λαζάρου (ΠΕΖΟΠΟΡΙΚΟΥ) και μετά στην οδό Θερμοπυλών.
- Βαλδασάρ Γενοφκιάν, κουρείο δίπλα από το Μουσείο ΠΙΕΡΙΔΗ
- Πετρής Παρπέρης , δίπλα από το κατάστημα ΧΑΤΖΗΠΑΝΤΕΛΗ, στην οδό Δημητράκη Δημητριάδη.
- Παναγιώτης Μωυσέως, στην οδό Δημητράκη Δημητριάδη
- Νικόλας Τρεππίδης και Ευάγγελος Αγγελίδης, δίπλα στο SUN-HALL.
- Κυριάκος Κυριακίδης , στην πλατεία Δημητρίου,
- Νουρής ( Τούρκος), κοντά στη μικρή αποβάθρα ( οδός Π.Βαλσαμάκη)
- Παναγιώτης Κωνσταντινίδης με τον Φιλιππή , πλατεία Ερμού, μετά Κων/νου Καλογερά
- Δημήτρης (;) Πάπας, στο Σταυροδρόμι.
- Ανδρέας Πασαδόρος, Χρυσοπολίτισσα, εκεί που είναι η Τρ.Κύπρου
- Αντώνης Κοτσίρης, ( παππούς Αννας Βίσσυ), Χρυσοπολίτισσα
- Κόκος Πετρουής (Κίτι)- Ακίνητα Αγ. Λαζάρου ( επί της οδού Αγ. Λαζάρου)
- Φίλιος,επί της οδού Αγίου Λαζάρου, κοντά στο κατάστημα του Κάπελλου
- Χρυσανθής, οδός Αγ. Λαζάρου, απέναντι από Κάπελλο.
- Βικτωρής, Ακίνητα Αγ.Λαζάρου, επί της Λεωφ. Φανερωμένης.
- Παναγιώτης, δίπλα από το Φαρμακείο ΤΖΕΠΗ, οδός Ερμού.
- Χρίστος Εφταψούμης, ακίνητα ΑΛΕΞΗ, οδός ΕΡΜΟΥ.
Ευχαριστούμε όσους μας έδωσαν πληροφορίες. Γράψαμε ό,τι μας ανάφεραν. Αν υπάρχουν παραλήψεις ή ανακρίβειες ζητούμε τη συμπάθεια των αναγνωστών. Ιδιαίτερες ευχαριστίες στους Νίκο Γεωργίου, Τώνη, Αντωνάκη Μιχαήλ Κουδέλλα, Κλείτο Γαβριηλίδη, Μεσαρίτη, Λεωνίδα Πιερίδη, Κίκη Κύπαρη, Ζωή Χριστοφόρου.
Λούης Περεντός